Żyjemy w czasach, w których dobrostan psychiczny ludzi jest zaburzony przez natłok zadań, rozproszoną uwagę, nadmiar informacji – zjawisko to określa się jako epidemię przytłoczenia. Niezwykłe istotne jest, aby szukać rozwiązań, które pomogą odnaleźć się we współczesnym świecie zarówno dorosłym, jak i dzieciom oraz młodzieży.
Odpowiedzi na pytanie: "Jak żyć (i uczyć!) we współczesnej rzeczywistości?" szukali nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Chojnicach, uczestnicząc w projekcie „Online? Offline? Zawsze w kontakcie!” realizowanym przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach akcji Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej programu Erasmus+.
Kursy, które odbywały się w malowniczych zakątkach Europy (Walencja, Palermo, Split, Nicea i Teneryfa), pozwoliły nauczycielom doskonalić umiejętności stosowania nowych technologii informatycznych, rozpoznawać czynniki ryzyka wynikające z nadużywaniem Internetu i przeciwdziałać im oraz wykorzystywać innowacyjne metody i formy nauczania oraz wychowania, Podczas zajęć – wraz z nauczycielami z innych krajów europejskich – uczestnicy warsztatów wzbogacili zarówno wiedzę teoretyczną, jak i poznali praktyczne sposoby realizacji celów projektu. Udział w kursach zaowocował licznymi działaniami realizowanymi w szkole i adresowanymi do całej szkolnej społeczności – uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Uczestniczyli oni w warsztatach i lekcjach otwartych, podczas których rozwijali kompetencje stosowania nowych technologii informatycznych (w tym do nauki języków obcych), poznawali sposoby radzenia sobie z problemami wynikającymi z nadużywania Internetu i komputera oraz uczyli się zarządzania własnym czasem zgodnie z koncepcją "The Healthy Mind Platter" ("Talerz zdrowego umysłu"). Uczniowie rozwijali swoją kreatywność i samodzielność, biorąc udział m.in. w innowacji pedagogicznej "Las leczy nas" czy też w międzynarodowym projekcie językowym e-Twinning. Wartościowym narzędziem jest ogólnodostępny padlet zawierający krótki opis narzędzi, aplikacji ułatwiających naukę, wspomagających wychowanie, kształtujących umiejętność wyszukiwania informacji, ułatwiających komunikację pomiędzy uczniami, nauczycielem – uczniem, nauczycielem – rodzicem (link do padletu znajduje się na stronie internetowej szkoły w zakładce Erasmus+: https://padlet.com/darjaz123/6y9khf0nx26iri01).
Bezcenne okazało się dzielenie się doświadczeniami, w jaki sposób nauczyciele w różnych krajach pomagają uczniom rozwiązywać problemy wynikające z zagrożeń, które niesie dynamicznie rozwijająca się cywilizacja. Dzięki międzynarodowej współpracy i wymianie doświadczeń możliwe jest wypracowanie działań, które pozwolą dzieciom i młodzieży poradzić sobie z zagrożeniami i wykorzystać atuty, jakie niesie współczesny świat.