FERS 2023-2025 W zdrowym ciele,zdrowy duch

        • Mindfulness-Breathing Technique that is changing the 21st Century Classroom

        • Emilia Czaja-Urowska i Wojciech Urowski, Split (Chorwacja)

           

          Uczestnicy:

          · poznali techniki mindfulness poprzez zdobycie umiejętności uważnego bycia 'tu i teraz' w kontakcie z naturą,

          ·       dowiedzieli się, jak wykorzystać narzędzia ICT (‘goosechase’ oraz ‘actionbound’) w edukacji outdoorowej,

          ·       wzięli udział w warsztatach outdoorowych 'Medytacja i siła pozytywnej psychologii jako czynniki przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu’,

          ·       doskonalili techniki oddychania w treningu uważności,

          ·       wzięli udział w wycieczkach promujących przyrodnicze i kulturowe walory Chorwacji (zwiedzanie Splitu, Trogiru oraz wyspy Brač),

          ·       mieli okazję do wymiany doświadczeń zawodowych z nauczycielami z 15 państw europejskich.

           

        • Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature Environmental Education

        • Karolina Tyborska i Aleksandra Zotów, Nicea (Francja)

          Uczestniczki:

          - Zwiedziły Nicee, Monako, płynęły rejsem po Lazurowym Wybrzeżu

          - Odwiedziły targ lokalnych specjałów, gdzie miały okazję skosztować produktów ekologicznych ( W Nicei zamiast naklejek produkty oznaczane są jadalnymi pieczątkami),

          - Poznały grę terenową "See, think, wonder", aktywności włączające Smartfon do zajęć w terenie,

          - Brały udział w zajęciach pobudzających kreatywność przy jednoczesnym obcowaniu z naturą,

          - Poznały zdrowotne działania ziół i przypraw,

          - Miały okazję do wymiany doświadczeń dotyczących działań ekologicznych w szkołach uczestników m.in. z Cypru, Bułgarii, Rumunii

          - Uczestniczyły w malowaniu kamyków jako elementy zajęć relaksacyjnych,

          - Opracowały plan działań przyjaznych środowisku, który jeszcze bardziej podniesie poziom ekologiczny szkoły
           

        • Outdoor education

        • Kinga Dahlke i  Magdalena Kosobucka, Split (Chorwacja)

          Uczestniczki:

          - Zapoznały  się z zasadami i korzyściami Outdoor learning i Holistic education.
          - Uczestniczyły w pokazowych zajęciach z wykorzystaniem atrakcji historycznych i przyrodniczych Splitu oraz rezerwatu przyrody u źródeł rzeki Jardo,
          - podejmowały działania proekologiczne odkrywając bogactwo flory i fauny nabrzeża portowego Splitu,
          - poznawałyś holistyczne techniki rozwijania u uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych (soft skills exercices).  B
          - odwiedziły również kilka ważnych miejsc w Dalmacji, 
          - nawiązały kontakty z pozostałymi uczestnikami kursu z różnych stron świata.
           
        • Environmental Education in Finland: the Eco-Social Approach"

        • Maria Śpica i Patrycja Zmuda Trzebiatowska, Helsinki (Finlandia)

           

          Uczestniczki kursu 

          - zwiedziły miasto Helsinki, w tym  nowoczesną bibliotekę Oodi z centrum edukacyjnym,

          - zapoznały się z założeniami  fińskiej edukacji, której integralną częścią są edukacja środowiskowa, współpraca między uczniami i doświadczanie świata poprzez bliski kontakt z naturą.

          - brały udział w zajęciach outdoorowych na wyspie Mustikkamaa, gdzie nauczyły się korzystać z aplikacji Goosechase, zapoznały się z funkcjonowaniem community garden i wykonywały wiele kreatywnych zadań w terenie,

          - poznały dotąd nieznany w naszych kręgach edukacyjnych termin eco- anxiety, czyli lęk przed globalnymi zagrożeniami środowiska, który dotyka coraz większej grupy fińskich uczniów.

          -  odwiedzając pobliskie markety szukały przykładów greenwashing'u, czyli tzw. eko- ściemy.  Dyskutowały z innymi uczestnikami kursu na temat rozwoju zrównoważonego i  bycia świadomym konsumentem,

          - stworzyły  "roadmap", czyli plan działań wykorzystujący zdobytą wiedzę w czasie kursu do praktycznego zastosowania w szkole.

        • Promoting Healthy Lifestyle and Wellness in Schools

        • Anna Pelowska i Anna Stanek, Barcelona (Hiszpania)

          Uczestniczki:

          - poznały techniki aktywnego słuchania oraz techniki Message , czyli sposoby komunikowania się służące wyrażaniu myśli i uczuć.

          - Poznały model PERMA, który definiuje pięć kluczowych elementów dobrego życia: pozytywne emocje ,zaangażowanie, relacje, sen i osiągnięcia.

          - Omówiły koncepcję  IKIGAI  czyli japońska filozofię, która pomaga odnaleźć sens i cel w życiu poprzez połączenie pasji, misji , powołania  i zawodu. Technika pozwala nam lepiej zrozumieć siebie i innych uczestników kursu.

          - Brały udział w sesjach relaksacyjnychzapoznając się z technikami oddechowymi i technikami uważności.
           

        • ICT and Outdoor Teaching and Learning

        • Daria Jażdżewska i Anita Krawczyk, Nicea (Francja)

          Uczestniczki:

          - zwiedziły Nicee historycznie i kulinarnie.

          - Poznały narzędzia pozwalające połączyć IT z wyjściem na dwór. Np. jak stworzyć grę miejską, jak posługiwać się aplikacjami do np. rozpoznawania roślin, jak tworzyć quizy , korzystać z AI : Figjam for education , Goosechase-test w formie gier, Google Lens- wyszukiwanie po obrazku , Plant net, Youcat, Gimkit, Baamboozle-tworzenie gier