Mindfulness-Breathing Technique that is changing the 21st Century Classroom
Emilia Czaja-Urowska i Wojciech Urowski, Split (Chorwacja)
Uczestnicy:
· poznali techniki mindfulness poprzez zdobycie umiejętności uważnego bycia 'tu i teraz' w kontakcie z naturą,
· dowiedzieli się, jak wykorzystać narzędzia ICT (‘goosechase’ oraz ‘actionbound’) w edukacji outdoorowej,
· wzięli udział w warsztatach outdoorowych 'Medytacja i siła pozytywnej psychologii jako czynniki przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu’,
· doskonalili techniki oddychania w treningu uważności,
· wzięli udział w wycieczkach promujących przyrodnicze i kulturowe walory Chorwacji (zwiedzanie Splitu, Trogiru oraz wyspy Brač),
· mieli okazję do wymiany doświadczeń zawodowych z nauczycielami z 15 państw europejskich.
Environmental Stewardship: How to Reconnect With Nature Environmental Education
Karolina Tyborska i Aleksandra Zotów, Nicea (Francja)
Uczestniczki:
- Zwiedziły Nicee, Monako, płynęły rejsem po Lazurowym Wybrzeżu
- Odwiedziły targ lokalnych specjałów, gdzie miały okazję skosztować produktów ekologicznych ( W Nicei zamiast naklejek produkty oznaczane są jadalnymi pieczątkami),
- Poznały grę terenową "See, think, wonder", aktywności włączające Smartfon do zajęć w terenie,
- Brały udział w zajęciach pobudzających kreatywność przy jednoczesnym obcowaniu z naturą,
- Poznały zdrowotne działania ziół i przypraw,
- Miały okazję do wymiany doświadczeń dotyczących działań ekologicznych w szkołach uczestników m.in. z Cypru, Bułgarii, Rumunii
- Uczestniczyły w malowaniu kamyków jako elementy zajęć relaksacyjnych,
- Opracowały plan działań przyjaznych środowisku, który jeszcze bardziej podniesie poziom ekologiczny szkoły
3
Outdoor education
Kinga Dahlke i Magdalena Kosobucka, Split (Chorwacja)
Uczestniczki:
- Zapoznały się z zasadami i korzyściami Outdoor learning i Holistic education.- Uczestniczyły w pokazowych zajęciach z wykorzystaniem atrakcji historycznych i przyrodniczych Splitu oraz rezerwatu przyrody u źródeł rzeki Jardo,- podejmowały działania proekologiczne odkrywając bogactwo flory i fauny nabrzeża portowego Splitu,- poznawałyś holistyczne techniki rozwijania u uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych (soft skills exercices). B- odwiedziły również kilka ważnych miejsc w Dalmacji,- nawiązały kontakty z pozostałymi uczestnikami kursu z różnych stron świata.
Environmental Education in Finland: the Eco-Social Approach"
Maria Śpica i Patrycja Zmuda Trzebiatowska, Helsinki (Finlandia)
Uczestniczki kursu
- zwiedziły miasto Helsinki, w tym nowoczesną bibliotekę Oodi z centrum edukacyjnym,
- zapoznały się z założeniami fińskiej edukacji, której integralną częścią są edukacja środowiskowa, współpraca między uczniami i doświadczanie świata poprzez bliski kontakt z naturą.
- brały udział w zajęciach outdoorowych na wyspie Mustikkamaa, gdzie nauczyły się korzystać z aplikacji Goosechase, zapoznały się z funkcjonowaniem community garden i wykonywały wiele kreatywnych zadań w terenie,
- poznały dotąd nieznany w naszych kręgach edukacyjnych termin eco- anxiety, czyli lęk przed globalnymi zagrożeniami środowiska, który dotyka coraz większej grupy fińskich uczniów.
- odwiedzając pobliskie markety szukały przykładów greenwashing'u, czyli tzw. eko- ściemy. Dyskutowały z innymi uczestnikami kursu na temat rozwoju zrównoważonego i bycia świadomym konsumentem,
- stworzyły "roadmap", czyli plan działań wykorzystujący zdobytą wiedzę w czasie kursu do praktycznego zastosowania w szkole.
Promoting Healthy Lifestyle and Wellness in Schools
Anna Pelowska i Anna Stanek, Barcelona (Hiszpania)
Uczestniczki:
- poznały techniki aktywnego słuchania oraz techniki Message , czyli sposoby komunikowania się służące wyrażaniu myśli i uczuć.
- Poznały model PERMA, który definiuje pięć kluczowych elementów dobrego życia: pozytywne emocje ,zaangażowanie, relacje, sen i osiągnięcia.
- Omówiły koncepcję IKIGAI czyli japońska filozofię, która pomaga odnaleźć sens i cel w życiu poprzez połączenie pasji, misji , powołania i zawodu. Technika pozwala nam lepiej zrozumieć siebie i innych uczestników kursu.
- Brały udział w sesjach relaksacyjnychzapoznając się z technikami oddechowymi i technikami uważności.
ICT and Outdoor Teaching and Learning
Daria Jażdżewska i Anita Krawczyk, Nicea (Francja)
Uczestniczki:
- zwiedziły Nicee historycznie i kulinarnie.
- Poznały narzędzia pozwalające połączyć IT z wyjściem na dwór. Np. jak stworzyć grę miejską, jak posługiwać się aplikacjami do np. rozpoznawania roślin, jak tworzyć quizy , korzystać z AI : Figjam for education , Goosechase-test w formie gier, Google Lens- wyszukiwanie po obrazku , Plant net, Youcat, Gimkit, Baamboozle-tworzenie gier